Les Nacions Unides aproven la primera llei mundial de l'Economia Social

El passat 18 d'abril de 2023, l'Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar la Resolució A/77/L60 titulada "Promoure l'economia social i solidària per al desenvolupament sostenible".

Tot i que aquesta resolució no té força vinculant en termes legals, constitueix un precedent i un referent per a l'elaboració de futurs instruments de caràcter vinculant, tant a nivell internacional com nacional. Així, assenta les bases per enfrontar els desafiaments de la desigualtat, la crisi climàtica i altres problemàtiques econòmiques i socials que afecten els territoris i els ciutadans, especialment aquells en situació de vulnerabilitat.

A través d'aquesta aprovació, es proporciona als governs nacionals una guia clara sobre les accions que poden emprendre en aquest àmbit:

Definició de l'economia social i solidària

La Resolució defineix que l'economia social i solidària inclou empreses, organitzacions i altres entitats amb

• una governança democràtica o participativa

• un criteri de distribució i ús dels excedents o beneficis, així com dels actius, que prioritza les persones i el fi social sobre el capital

• una autonomia i independència (respecte als governs i empreses tradicionals)

• i es basen en els principis de la cooperació voluntària i l'ajuda mútua.

A més, determina que entre les principals formes jurídiques que integren l'àmbit de l'economia social i solidària inclouen: les fundacions, cooperatives, associacions, mútues, empreses socials, grups d'autoajuda i altres entitats basades en valors i principis de l'economia social.

Àmbit d'actuació

Les entitats de l'economia social i solidària tenen un àmbit d'actuació ampli, operant en tots els sectors de l'economia, ja siguin estructurats o no. Mitjançant les seves activitats econòmiques, socials i mediambientals, aquestes entitats busquen promoure l'interès col·lectiu o general. Al mateix temps, tenen com a objectiu assegurar la seva pròpia viabilitat i sostenibilitat a llarg termini.

Valors de l'economia social i solidària

La Resolució determina que l'economia social i solidària es basa en el següents valors:

- Cura de les persones i del planeta: Les entitats de l'economia social i solidària busquen promoure pràctiques sostenibles i responsables que tinguin un impacte positiu en la societat i el planeta.

- Igualtat i equitat: promou la igualtat d'oportunitats i la justícia social.

- Interdependència: L'economia social i solidària promou la col·laboració, la cooperació i la solidaritat per abordar els reptes socials, econòmics i ambientals entre les persones, les comunitats i els entorns.

- Autogovernança: promouen la participació activa de totes les persones implicades en la presa de decisions i en la gestió de les activitats.

- Transparència i responsabilitat: es promou la rendició de comptes i la responsabilitat envers les persones implicades, la comunitat i el medi ambient i l'establiment de mecanismes per garantir la transparència en la presa de decisions i en la gestió dels recursos.

- Promoció del treball decent i dels mitjans de vida dignes: busca garantir condicions laborals justes, salaris dignes i oportunitats de desenvolupament professional i personal per a les persones.

Polítiques públiques

La Resolució insta als Estats membres a promoure i implementar estratègies, polítiques i programes nacionals, locals i regionals per a recolzar i potenciar l'economia social i solidària com a model de desenvolupament econòmic i social sostenible. Això pot incloure l'establiment de marcs jurídics específics, la visibilitat de la seva contribució en les estadístiques nacionals, oferir incentius fiscals i de contractació pública, reconèixer el seu paper en els programes educatius i iniciatives de desenvolupament de capacitats i investigació, així com el suport empresarial, especialment en l'accés a serveis financers i finançament per a les entitats de l'economia social i solidària. Alhora, s'estimula la participació dels agents d'aquest àmbit en el procés de formulació de polítiques.

Política multinivell

La Resolució indica que aquesta política ha de ser multinivell, és a dir, ha d'implicar la participació de responsables públics internacionals, nacionals i regionals, les institucions financeres internacionals i els bancs de desenvolupament en la presa de decisions i la coconstrucció de polítiques. Barcelona, maig de 2023.

Aquest resum ha estat elaborat pels serveis jurídics de la CCF amb finalitats informatives.

Satisfacció per l'aprovació de la reforma de la Llei del Mecenatge
Una reforma molt necessària que reconeix i incentiva l'esforç i el compromís de la societat civil.