Projecció del documental "Última Milla" a l'Ateneu Barcelonès

Logo Demo

Última Milla - Documental

El dret d'accés a Internet i la seva infraestructura com a bé comú, una idea cada cop més estesa

Entitats i empreses del sector de les Telecomunicacions organitzen la projecció del documental "Última Milla" a l’Ateneu Barcelonès per difondre les mancances del model actual i les oportunitats de futur.

Des de la Fundació Guifi·net, us volem convidar el proper dimarts 28 de juny, a dos quarts de set de la tarda, a la sala Oriol Bohigas de l'Ateneu Barcelonès a la projecció, amb posterior taula rodona, del documental "Última Milladirigit per Hans de Dalmau.

El documental, que ha comptat amb el suport d'Internet Society, és un treball dels últims quatre anys i retrata, d'una banda, el model predominant actual i tan canviant del sector de les telecomunicacions: un mercat dominat per quatre grans empreses, on l'especulació i l'interès privat actuen en detriment dels interessos dels consumidors. Cada empresa desplega la seva xarxa, fet que comporta l'existència de múltiples infraestructures i suposa un malbaratament de recursos que acaba afectant en els preus dels usuaris finals i un impacte ambiental.

D'altra banda, el documental mostra que aquesta visió no és única i reivindica l'oportunitat de teixir unes xarxes amb la concepció d'un internet comunitari al servei dels ciutadans, entès com un bé de primera necessita, més sostenible i amb menys impacte ambiental que pretengui facilitar i millorar la vida de les persones.

En concret, el documental recull l'experiència dels municipis de les Terres de l'Ebre, que han aconseguit desplegar una xarxa de fibra òptica on els gegants de la comunicació no han volgut arribar pel poc benefici que suposa desplegar infraestructures en zones despoblades.

De fet, tradicionalment, la centralització de recursos ha suposat l'abandonament de les zones menys poblades fomentant una desigualtat territorial i, tot i que actualment sembli que les grans empreses estan començant a arribar-hi, no estan garantint la totalitat de cobertura al territori, deixant bona part d'aquest amb connexions insuficients per a les necessitats del s. XXI. La Generalitat ha finançat projectes en paral·lel als de les grans empreses, però amb terminis molt més lents i amb poc resultat. Durant aquesta legislatura s'ha ampliat la Xarxa Oberta de Catalunya, que ja arribava a les capitals de comarca, però resulta encara insuficient.

Aprofitant la radiografia del sector de les telecomunicacions centrat en la maximització del benefici a través de l'especulació, l'overbuilding i la desigualtat territorial, "Última Milla" aprofita per donar-nos a conèixer com sorgeix la iniciativa del cas concret de la Xarxa GRETA de la Ribera d'Ebre, les Garrigues i la Terra Alta. Una infraestructura de xarxa de fibra òptica gestionada de manera col·laborativa, participativa i cofinançada per la ciutadania i altres agents del territori amb objectiu de fer arribar Internet de qualitat, d'alta capacitat, més sostenible i amb diversitat de serveis de proximitat a la població a través d'una única xarxa.

El documental i, en especial, la Xarxa GRETA posen en relleu el paper de les polítiques digitals / territorials i per quin model d'infraestructures de telecomunicacions apostem per assegurar la cohesió i equilibri territorial del nostre país. A més a més de la pandèmia, que ha fet augmentar la necessitat de poder disposar d'una bona connexió per a poder teletreballar, seguir els estudis o realitzar tasques diàries personals o professional, ha posat de manifest l'existència de la bretxa digital territorial i socioeconòmica i com el territori es veu obligat a buscar solucions pròpies.

Un cop acabada la projecció, l'acte continuarà amb una taula rodona en què participarà una part de l'equip del documental i membres impulsors del projecte: Hans de Dalmau (direcció i producció d'"Última Milla"); Enric de Dalmau (guió i locució); Ferran Reyes (un dels impulsors de "Xarxa GRETA"); Efraín Foglia (membre de la Xarxa de Ràdios Comunitàries de Barcelona, eXO.cat i guifi·net); i Ramon Roca (President de la Fundació Guifi·net).

Durant aquest espai, també es donarà la veu a la fila 0 de convidats, agents i persones rellevants en l'àmbit de les telecomunicacions i les polítiques digitals, per tal de poder compartir experiències, opinions i avançar conjuntament cap a un model que afronti la realitat i l'escenari social i econòmic del futur més immediat.

L'acte serà presentat i moderat per Karma Peiró, periodista i especialitzada en Tecnologies de la Informació i la Comunicació i compta amb el suport, organització i col·laboració de:

Logo Demo
Un nou model és possible i ja existeix.
Us hi esperem.

SALUT | AMOR | XARXA